در همین ابتدای امر باید به این نکته اشاره کنیم، که اگر دانش فنی و یا تجربه کافی در زمینه تعمیر اجاق را ندارید، بهتر است با یک مرکز تخصصی تعمیر اجاق گاز فوری و ارزان تماس بگیرید. یکی از گزینه‌های پیشنهادی، تماس با نمایندگی تعمیر اجاق گاز، مجموعه تعمیرگاه مجاز می باشد. با برقرای تماس با این مجموعه کاربلد و مجرب می‌توانید در کمترین زمان از سرویس کاران مجرب تعمیرگاه مجاز اجاق گاز  بهره‌ببرید و یا با آن‌ها مشورت نمایید.

شما می توانید از طریق شماره تلفن های  ۷۷۱۶۶۶۱ _ ۲۲۷۳۷۵۶۶ _ ۴۴۲۸۷۹۹۳ _ ۳۳۸۱۲۶۸۶ _ ۸۸۵۹۲۶۵۰ با تعمیرگاه مجاز در ارتباط باشید. حتی اگر اجاق‌گاز شما دچار خرابی نشده باشد، برای پیشگیری و جلوگیری از خرابی‌های آتی، سرویس منظم توصیه می‌شود، به‌ویژه اگر اجاق‌گاز دارای فر باشد. در نهایت، اگر تمایل به سرویس یا تعمیر اجاق‌گاز خانگی‌تان دارید، توصیه می‌شود تا این مقاله را به طور کامل مطالعه کنید .

اجاق گاز چطور کار می کند؟

ساختار اجاق‌گازها تقریباً مشابه یکدیگر است. در این دستگاه‌ها، گاز از طریق یک شیلنگ به اجاق‌گاز متصل می‌شود و در ابتدا به یک لوله به نام چندراهه می‌رسد. روی این لوله، شیرهای اجاق‌گاز نصب شده‌اند و در انتهای شیرها نازل‌ها قرار دارند که گاز را به داخل لوله‌های رابط پخش می‌کنند. این نازل‌ها به لحاظ فاصله‌گذاری نسبت به لوله‌های رابط، هوا را به داخل لوله‌های رابط جذب می‌کنند. این ترکیب از هوا و گاز، مورد نیاز برای احتراق تشکیل می‌دهد. ضخامت و فاصله نازل‌ها از لوله‌های رابط به‌طور دقیق تنظیم شده‌اند و به طور کلی نیاز به تعمیر ندارند.

در اجاق‌گازهای دارای فر، محفظه فر با استفاده از یک یا دو مشعل (یکی در پایین و دیگری در بالا) گرم می‌شود. این مشعل‌ها توسط دو ترموستات و یک پیلوت با شعله کوچک کنترل می‌شوند. وقتی فر خاموش است، شعله پیلوت روشن می‌ماند. اگر دکمه کنترل را چرخانده و فر را روشن کنید، این دکمه شیری را باز می‌کند و جریان گاز به پیلوت افزایش می‌یابد. با افزایش شعله پیلوت، بخار داخل لوله مربوط به ترموستات انبساط پیدا می کند و این امر باعث باز شدن شیر مشعل می‌شود تا گاز به مشعل فر برسد. با خروج گاز از مشعل فر، شعله پیلوت آن را روشن می‌کند. وقتی دمای داخل فر به میزان تنظیم‌شده می‌رسد، ترموستات اصلی فر فعال می‌شود و با تغییر حالت بخار در لوله مربوط به ترموستات، شیر مشعل را کنترل می‌کند تا میزان گاز ورودی به مشعل کاهش یا افزایش یابد. به این ترتیب، حرارت داخل فر در حد تنظیم‌شده‌اش باقی می‌ماند.

 

نکات پیشنهادی تکنسین های تعمیر اجاق گاز برای تنظیمات اجاق‌گاز

  • تنظیم مشعل گاز:

به نقل از تکنسین های تعمیر اجاق گاز ، زمانی که دکمه کنترل مشعل در حالت ماکسیموم قرار دارد، مشعل باید به شکل آبی سوخته و ارتفاع شعله در قسمت وسط آن (ارتفاعی حدود ۲۰ میلی‌متر) به سبز متمایل شود.

در صورتی که شعله با مشخصات فوق مطابقت ندارد، ممکن است مخلوط گاز و هوا نیاز به تنظیم داشته باشد. با استفاده از آچار مناسب، مهره تنظیم‌کننده گاز را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا جریان گاز افزایش یابد یا برای کاهش جریان گاز، مهره را به صورت عکس حرکت دهید. برای انجام این کار می توانید با مرکز تخصصی تعمیر اجاق گاز در تهران، در ارتباط باشید.

  • تنظیم میزان هوا:

پیچ تنظیم‌کننده مخلوط هوا را شل کرده و صفحه مخلوط‌کن را تغییر دهید تا اندازه سوراخ‌های محفظه تغییر کند و میزان هوای وارد محفظه تغییر کند.

در اجاق‌های جدید، معمولاً نیاز به تنظیم مشعل گاز نیست، اما در صورتی که شعله مشعل به درستی کار نکند، می‌تواند ناشی از گرفتگی سوراخ نازل یا تغییر اندازه آن باشد. در این صورت، می‌توان نازل را تمیز کرد یا تعویض کرد.

  • تنظیم شعله پیلوت:

شعله پیلوت باید رنگ آبی داشته باشد و طول آن عمدتاً نباید کمتر از ۶ میلی‌متر باشد. اگر شعله پیلوت کوتاه باشد یا به طور آسان خاموش شود، می‌توان قاب  پیلوت را خارج کرده و با دقت سوراخ آن را با یک میله نازک تمیز کرد. در صورتی که مشکل حل نشود، می‌توان با چرخاندن پیچ تنظیم‌کننده آن، میزان شعله پیلوت را تغییر داد.

 

  • تنظیم ترموستات فر:

در صورتی که دمای فر بیش از حد یا کمتر از حد مورد نظر باشد، می‌توان ترموستات را تنظیم کرد. برای این منظور، دماسنج جیوه‌ای را در فر قرار دهید و ترموستات را به مقدار مورد نظر تنظیم کنید. در صورت اختلاف بیش از ۴۰ درجه سانتی‌گراد بین دمای فر و دماسنج باشد، ممکن است ترموستات مشکل داشته باشد و باید تعویض شود. در صورت اختلاف کمتر، با چرخاندن پیچ تنظیم‌کننده ترموستات، میزان حرارت فر را تنظیم کنید.

توصیه های مهم نمایندگی مجاز تعمیر اجاق گاز برای نگهداری اجاق گاز:

۱- اجاق‌گاز را در محیط‌های کوچک و بسته که تهویه مناسب ندارند، نصب نکنید.

۲-محل نصب اجاق را در مسیر باد،در نظر نگیرید.

۳- از بست مناسب برای اتصال شیلنگ گاز به اجاق استفاده کنید.

۴- طول شیلنگ اجاق گاز نباید از ۱.۵ متر بیشتر باشد.

۵- پس از نصب اجاق، اتصال شیلنگ گاز را با آب و صابون بررسی کنید.

۶- از سر رفتن غذا بر روی اجاق پیشگیری کنید.

۷- در زمان تمیز کردن سینی‌های اطراف مشعل‌ها از سیم ظرف‌شویی استفاده نکنید. از پارچه نم‌دار همراه با مواد شوینده استفاده کنید و پس از تمیز کردن، سینی‌ها را خشک کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس